Veel gestelde vragen

Betalingen

Heb je een vraag over een ander onderwerp of staat jouw vraag er niet tussen? Stel je vraag dan (na inloggen) via de button Contact in Mijngastouderburo.nl.

Naar Mijngastouderburo.nl
Vlinder

Gastoudervergoeding

  • Hoe betaal ik mijn gastouder?

    Je kunt je gastouder eenvoudig betalen via iDEAL. Log in op jouw persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl en ga naar ‘Administratie/Gastoudervergoeding’. Je ziet het te betalen bedrag aan gastoudervergoeding en kunt direct betalen met iDEAL door te klikken op de paarse button ‘Betalen met iDEAL’.

    Je kunt het bedrag ook overmaken naar Stichting Gastoudergelden op rekeningnummer: NL63RABO0167841513 onder vermelding van de bijbehorende unieke betaalomschrijving. De betaalomschrijving vind je onder het kopje ‘Administratie/Gastoudervergoeding’ in Mijngastouderburo.nl.

  • Waarom krijg ik de betaling terug op mijn rekening?

    Op het moment dat jouw betaling niet verwerkt kan worden door Stichting Gastoudergelden, krijg je de gastoudervergoeding teruggestort op je rekening. Dit betekent dat je de betaling opnieuw moet doen. Redenen voor het terugstorten van de gastoudervergoeding kunnen zijn:

    – De betaalomschrijving is onjuist (de cijfers kloppen niet, er zijn woorden toegevoegd en/of het koppelingsstreepje is niet ingevoerd)
    – Er is geen betaalomschrijving ingevuld
    – De betaalomschrijving is ingevuld bij het betalingskenmerk (in plaats van het vrije invulveld)

    Het is belangrijk dat er geen verdere beschrijvingen/woorden worden toegevoegd in de betaalomschrijving. Alleen de unieke betaalomschrijving is voldoende. Om te voorkomen dat jouw betaling wordt teruggestort adviseren we je te betalen via iDEAL. De omschrijving wordt dan automatisch aan de betaling meegegeven en hoef je in dat geval niet zelf toe te voegen.

  • Hoe kan ik zien wat ik de gastouder moet betalen?

    Log in op je persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl en ga naar ‘Administratie/Gastoudervergoeding’. Je ziet nu een overzicht waarbij onder de betreffende maand inzichtelijk is wat je de gastouder verschuldigd bent voor de geboden opvang.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn gastouder haar vergoeding ontvangt?

    De gastoudervergoedingen die binnenkomen via Stichting Gastoudergelden worden automatisch doorgestort naar de gastouders. Daarbij heeft ViaViela een wettelijke verplichting om dit binnen 5 dagen te doen. Heb je met iDEAL betaald dan kun je de status van de betaling als volgt controleren:

    Doorstorting (iDEAL): de betaling is door Stichting Gastoudergelden ontvangen en succesvol doorgestort naar de gastouder.
    iDEAL – geaccepteerd, aan het verwerken: De transactie is geslaagd. Stichting Gastoudergelden zal op korte termijn de gelden doorstorten naar de gastouder.
    iDEAL – geannuleerd of verlopen: je hebt de betaling afgebroken of te lang open laten staan en niet afgerond. Er is geen geslaagde transactie. Er is niet betaald.

  • Hoe kan het dat mijn gastouder haar vergoeding niet heeft ontvangen?

    Het kan zijn dat de betaling niet juist is aangeboden, bijvoorbeeld door een foutieve betaalomschrijving. Indien dat het geval is, dan wordt de betaling direct teruggestort op jouw rekening. Zie voor meer informatie de vraag: Waarom krijg ik de betaling van de gastoudervergoeding terug op mijn rekening?

    Is dit niet het geval? Stuur dan een bericht via de knop ‘Contact’ via je persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl. Wij adviseren je om te betalen via iDEAL, in dat geval is de betaalomschrijving al voor je ingevuld.

  • Waar vind ik mijn betaalomschrijving?

    Je vindt jouw unieke betaalomschrijving op het overzicht voor de gastoudervergoeding of via je persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl via ‘Administratie/Gastoudervergoeding’. Bovenaan in je scherm staat jouw betaalomschrijving met daaronder de instructies voor het betalen via Stichting Gastoudergelden. Wij adviseren je om te betalen via iDEAL, in dat geval is de betaalomschrijving al voor je ingevuld.

  • Wat doe ik als ik teveel gastoudervergoeding heb betaald?

    Maak je per ongeluk te veel vergoeding over aan jouw gastouder en is de betaalomschrijving correct? Dan kan ViaViela de betaling niet meer tegenhouden. Jouw gastouder ontvangt het bedrag op haar rekening. Via Stichting Gastoudergelden kan de gastouder het bedrag weer terugstorten naar jouw rekening. Dit doet de gastouder met een aangepaste betaalomschrijving. Vraag deze aangepaste betaalomschrijving op via de knop ‘Contact’ via je persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl www.mijngastouderburo.nl. Ook is het mogelijk om het bedrag als een vooruitbetaling voor de volgende maand te laten staan.

  • Ik heb een verkeerd rekeningnummer gebruikt, wat nu?

    In dat geval wordt het bedrag binnen enkele dagen naar je teruggestort.

  • Wordt de gastoudervergoeding automatisch geïncasseerd?

    De gastoudervergoeding wordt niet automatisch geïncasseerd. Je maakt de gastoudervergoeding zelf maandelijks over via Stichting Gastoudergelden. Er kan geen automatische incasso plaatsvinden, omdat er individuele afspraken zijn tussen ouder en gastouder, bijvoorbeeld over het moment van betaling. Ook is het bedrag niet altijd iedere maand hetzelfde en is het betalen van de gastoudervergoeding in veel gevallen afhankelijk van het moment van aanbieden / goedkeuren van de uren door gastouder en ouder.

Kosten voor bemiddeling en begeleiding

Jaaropgave

  • Waar vind ik mijn jaaropgave?

    Je vindt jouw jaaropgave via je persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl. Ga naar ‘Administratie/Jaaropgave vraagouder’. Je kunt de jaaropgave hier downloaden en zelf uitprinten.

  • Mijn jaaropgave is niet beschikbaar, hoe komt dit?

    Zie je jouw jaaropgave niet terug in Mijngastouderburo.nl? Dan is jouw administratie nog niet afgerond. Een correcte afronding van het jaar houdt in dat:

    – Je alle (door je gastouder) geregistreerde uren over het jaar hebt goedgekeurd.
    – Je alle gastoudervergoeding tot en met het einde van het jaar aan je gastouder hebt voldaan.
    – Je alle vergoeding bemiddeling en begeleiding van het jaar aan ViaViela hebt voldaan.

Overige

  • Hoe kan ik de opvanguren van mijn gastouder goed- of afkeuren?

    Dat lees je in deze handleiding. Heb je toch nog vragen over de aangeboden opvanguren? Stuur dan een bericht via de knop ‘Contact’ via je persoonlijke pagina in Mijngastouderburo.nl.

  • Wat is mijn eigen bijdrage aan de kosten voor kinderopvang?

    Als ouder heb je een eigen bijdrage aan de kosten voor kinderopvang. Dit is het gedeelte dat niet vergoed wordt vanuit Belastingdienst Toeslagen. Je kunt jouw eigen bijdrage eenvoudig berekenen.

    Je neemt hiervoor jouw totale opvangkosten (maandelijkse gastoudervergoeding + vergoeding voor Bemiddeling en Begeleiding) en trekt hier de kinderopvangtoeslag van af. Hetgeen dat overblijft is jouw eigen bijdrage. Bijvoorbeeld: ik betaal mijn gastouder elke maand €350,- en betaal aan ViaViela elke maand €85, dan zijn mijn totale opvangkosten €445,-. Ik krijg van de Belastingdienst €400,- aan kinderopvangtoeslag. Dan is mijn eigen bijdrage €445 – €400 = €45 per maand.

  • Kan ik aanspraak maken op kinderopvangtoeslag?

    Lees hier alles over kinderopvangtoeslag.